BPM berekenen - Wat houdt BPM in?
BPM 2013
BPM
De zuinigheidsgrenzen waaraan voldaan moet worden voor een vrijstelling BPM worden met ingang van 1 juli 2012 en daarna jaarlijks per 1 januari aangescherpt. Verder wordt de vaste dieseltoeslag vervangen door een variabele dieseltoeslag, afhankelijk van de CO2-uitstoot. Deze toeslag krijgt de vorm van een bedrag in euro’s (40) per gram CO2 boven een CO2-uitstoot van 70 g/km. Dit betekent dat er, anders dan nu, ook voor diesels die aan de zuinigheidsgrenzen voor vrijstelling voldoen toch een deel BPM blijft bestaan.
Zuinigheidsgrenzen voor vrijstelling benzine
Ingangsdatum | 2011 | 2012(1)–1 jan | 2012(2)-1 juli | 2013–1 jan | 2014–1 jan | 2015–1 jan |
Vrijgesteld (CO2-uitstoot in g/km | < 111 | < 111 | < 103 | < 96 | < 89 | <83 |
Zuinigheidsgrenzen voor vrijstelling dieselauto’
Ingangsdatum | 2011 | 2012(1)–1 jan | 2012(2)-1 juli | 2013–1 jan | 2014–1 jan | 2015–1 jan |
Vrijgesteld (CO2-uitstoot in g/km | < 96 | < 96 | < 92 | <89 | < 86 | <83 |
Dieseltoeslag (euro) per gram* | n.v.t. | n.v.t. | € 40,68 | € 54,92 | € 70,17 | € 81,36 |
Tot 1.7.2012 is er de vaste dieseltoeslag maar die geldt niet voor vrijgestelde diesels. Vanaf 1-7-2012 is er de variabele dieseltoeslag die geldt voor elke gram CO2 boven de 70 g/km. Voor een ‘vrijgestelde’ diesel met een uitstoot van 87 g/km geldt er vanaf 1-7-2012 dus een BPM van (87-70) x 40,68 = 794 euro.
Aardgas en LPG
Auto’s met een (af-fabriek) LPG installatie worden voor de vrijstelling behandeld als benzine auto’s. Auto’s met een (af-fabriek) aardgasinstallatie worden voor de vrijstelling tot 1-7-2012 behandeld als dieselauto’s Vanaf 1-7-2012 worden aardgasauto’s behandeld als benzineauto’s.
BPM-vrijstelling voor elektrische en waterstofauto’s
Voor auto’s met een CO2-uitstoot van niet meer dan 50 g/km (elektrische of semi-elektrische auto’s en waterstofauto’s) blijft er een vrijstelling BPM tot en met 2015.
Ombouw BPM naar heffing op basis van CO2-uitstoot
De BPM bestaat uit een deel dat wordt berekend via een percentage van de netto prijs (met toeslagen en kortingen) van de auto en een deel dat wordt berekend op basis van de CO2-uitstoot. De in 2008 ingezette ombouw van de BPM van een steeds kleiner deel netto prijs naar een steeds groter deel CO2-uitstoot gaat door. In 2013 zal het netto deel nul zijn en is het BPM bedrag dus alleen nog afhankelijk van de CO2-uitstoot. Wel blijft er een verschil tussen de BPM voor diesel en benzine auto’s. In de tabel onder is de voorgestelde regeling opgenomen. De ombouw van de BPM op basis van absolute CO2-uitstoot geldt alleen voor personenauto’s. Voor bestelauto’s, motoren en kampeerauto’s blijft de catalogusprijs als grondslag gelden. Op dit moment zijn er voor deze categorieën namelijk geen goede CO2-gegevens beschikbaar. Introductie 4e schijf in de heffing op basis van CO2-uitstootVoorgesteld wordt om de CO2 afhankelijke BPM voortaan via 4 schijven te berekenen in plaats van drie. In de tabel is dit uitgewerkt.
Belastingplan 2012 – voorgestelde BPM tarieven 2012-2015 in vergelijking met 2011
Tarieven BPM | 2011 | 2012(1)–1 jan | 2012(2)-1 juli | 2013–1 jan | 2014–1 jan | 2015–1 jan |
Basis percentage, Toeslagen en kortingen | ||||||
Basis percentage BPM van catalogusprijs | 19,00% | 11,10% | 11,10% | 0,00% | 0,00% | 0,00% |
Benzine korting | -€ 824 | -€ 450 | -€ 450 | 0 | 0 | 0 |
Aardgaskorting | -€ 1.324 | -€ 950 | -€ 450,00 | 0 | 0 | 0 |
Dieseltoeslag (vast) | € 1.526 | € 1.900 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Dieseltoeslag (variabel) per gram CO2 boven 70 g/km | n.v.t. | n.v.t. | € 40,68 | € 54,92 | € 70,17 | € 81,36 |
Korting diezel Euro-6 | -€ 1.500 | -€ 1.000 | -€ 1.000 | -€ 500 | 0 | 0 |
Korting zuinige benzineauto`s, CO2-grens 110 - 120 g/km | -€ 500 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Korting zuinige diezelauto`s, CO2-grens 95 - 120 g/km | -€ 500 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Vrijstellingen | ||||||
Benzine, CO2-grens (g/km) | < 111 | < 111 | < 103 | < 96 | < 89 | <83 |
Dieselautos, CO2-grens (g/km) * | < 96 | < 96 | < 92 | <89 | < 86 | <83 |
Benzine schijven CO2 -uitstoot | van tot en met | van tot en met | van tot en met | van tot en met | van tot en met | van tot en met |
1e schijf | 111 - 180 | 111 - 180 | 103 - 159 | 96 - 140 | 89 - 124 | 83 - 110 |
2e schijf | 181 - 270 | 181 - 270 | 160 - 237 | 141 - 208 | 125 - 182 | 111 - 160 |
3e schijf | > 270 | > 270 | 238 - 242 | 209 - 229 | 183 - 203 | 161 - 180 |
4e schijf | n.v.t. | n.v.t. | > 242 | > 229 | > 203 | > 180 |
Diesel schijven CO2 -uitstoot | van tot en met | van tot en met | van tot en met | van tot en met | van tot en met | van tot en met |
1e schijf | 96 - 155 | 96 - 155 | 92 - 143 | 89 - 131 | 86 - 120 | 83 - 110 |
2e schijf | 156 - 232 | 156 - 232 | 144 - 211 | 132 - 192 | 121 - 175 | 111 - 160 |
3e schijf | > 232 | > 232 | 212 - 225 | 193 - 215 | 176 - 197 | 161 - 180 |
4e schijf | n.v.t. | n.v.t. | > 225 | > 215 | > 197 | > 180 |
Tariefstelling BPM benzine en diesel in € per gram CO2 | ||||||
1e schijf | € 61 | € 94 | € 101 | € 122 | € 101 | € 88 |
2e schijf | € 202 | € 280 | € 121 | € 145 | € 121 | € 106 |
3e schijf | € 471 | € 654 | € 223 | € 270 | € 228 | € 205 |
4e schijf | n.v.t. | n.v.t. | € 559 | € 539 | € 456 | € 411 |
* Vanaf 1-7-2012 is er ook voor ‘vrijgestelde’ dieselauto’s wel een (variabele) dieseltoeslag
Aardgas en LPG
Auto’s met een (af-fabriek) LPG installatie worden behandeld als benzine auto’s. Auto’s met een (affabriek) aardgasinstallatie worden tot 1-7-2012 behandeld als dieselauto’s alleen is er in plaats van een dieseltoeslag een aardgaskorting van toepassing. Vanaf 1-7-2012 worden aardgasauto’s behandeld als benzineauto’s. BPM-vrijstelling voor nulemissieauto’s tot 2018Een nulemissieauto wordt gedefinieerd als een auto met een rechtstreekse CO2-uitstoot van nihil, zoals op dit moment een elektrische auto of waterstofauto. Om het gebruik te stimuleren zijn nulemissieauto’s sinds 2009 vrijgesteld van BPM. Deze vrijstelling is vastgelegd in de wet BPM voor een periode tot 2018. BPM-korting voor Euro-6 dieselpersonenauto’sVanaf 1 januari 2011 wordt de aanschaf van dieselpersonenauto’s die voldoen aan de Euro-6 norm gestimuleerd door een korting op de BPM. Deze korting bedraagt € 1500 in 2011, € 1000 in 2012 en € 500 in 2013. Naar verwachting is het aandeel van dieselpersonenauto’s dat voldoet aan de Euro-6 norm vanaf 2014 zo groot dat deze korting niet meer nodig is.